La pedagogia Waldorf és un corrent iniciat per Rudolf Steiner, que fundà una escola el 1919 a Sttugart per als fills dels obrers de la fàbrica Waldorf-Astoria (Alemanya).
Permet una mirada actualitzada que atén les veritables necessitats de cada nen i nena, a cada edat, en cada
temps i lloc on es trobi.
Des dels inicis s’han fundat milers
d’escoles i s'han impulsat milers d'iniciatives Waldorf en els diferents
continents, espais que neixen d’una associació de pares i mares, i que
són administrades per ells i dirigides en allò pedagògic pel grup de
mestres.
Segons R. Steiner, hi ha tres
fases a les quals hem de parar esment especial per poder atorgar els
continguts i les formes adequades, que desenvolupin i potenciïn les
facultats que s’estan formant en l'infant en cadascuna d'elles:
Des del naixement fins als set anys – l’etapa de la imitació
Gràcies a la imitació, l'infant està
aprenent el més important que aprendrà en tota la seva vida: el
posar-se dempeus, l'adquisició del llenguatge i la capacitat de pensar.
També aprèn els gestos i les actituds. Tot això ocorre mentre necessita l’energia per acabar de construir el seu cos. Per això són tan importants el joc i el moviment, així com el respecte als ritmes biològics naturals.
De 7 a 14 anys – el cor de la infància
Ara han caigut les dents de llet.
Aquest és un senyal d’un canvi físic molt important. Aquelles energies
usades en la construcció del cos poden utilitzar-se per a
l’aprenentatge escolar. En el primer septenni (de 0 a 7 anys) la
qualitat més important era la imitació, i ara és la imaginació. És
important que els continguts respectin aquest nou univers imaginatiu.
Per això en els espais Waldorf no
solament hi ha moltes assignatures artístiques, sinó que cada
contingut, cada gest, i tota la vida escolar en general, s’impregna
d’imaginació i de sentiment. Perquè això és el que necessiten els nens i
nenes per aprendre i perquè aquest aprenentatge sigui profund i
veritable i no una acumulació abstracta de dades i destreses,
fàcilment oblidables.
De 14 a 21 anys – en l’adolescència és crucial desenvolupar la naixent capacitat de judici
Cada professor/a hauria de trobar
formes creatives de presentar els seus continguts de manera que permeti al jove tenir una experiència de la seva capacitat de jutjar i
de la seva capacitat de trobar les lleis darrere dels fenòmens.
Aquestes són les 3 etapes fonamentals del desenvolupament.
L'important en la pegagogia Waldorf és permetre que allò que fa el nen o la nena tingui significat per a ell o ella i se li doni el temps per viure-ho de manera plena. Quan un infant pot
relacionar el que aprèn amb les seves pròpies experiències, el seu
interès vital es desperta, la seva memòria s'activa, i allò que ha
après es torna SEU.
Els espais Waldorf estan pensats fonamentalment per propiciar aquest tipus d'aprenentatge.
Actualment, hi ha més de 2.000
iniciatives i escoles Waldorf (primària, secundària i batxillerat) en
més de 90 països de tot el món, que treballen des d'aquest enfocament
educatiu reconegut per la UNESCO.